A4 KIRKKAUDEN HENKI
A4.1 Kaksi Hengen vaikutusaluetta uskovassa
Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut Minulle, Minä olen antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä – Minä heissä ja sinä Minussa (JOH 17:22-23). Minä rukoilen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, … valaisisi teidän sydämenne silmät, jotta tietäisitte, … miten suuri on Hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään (EFES 1:17-18).
Ja kun he olivat rukoilleet, vavahteli paikka, jossa he olivat koolla, ja he kaikki täyttyivät Pyhällä Hengellä ja puhuivat rohkeasti Jumalan sanaa (APT 4:31). Jos teitä pilkataan Kris-tuksen nimen tähden, olette autuaita, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää päällänne (1 PIET 4:14).
Sana kirkkaus (kreik. dóksa = kirkkaus, loisto, valo, kunnia) kuvaa Raamatussa Jumalan olemusta. Häntä kutsutaan kirkkau-den Isäksi, Hänen Poikaansa kirkkauden Herraksi ja Hänen Henkeään kirkkauden Hengeksi.1) Jumala on aina halunnut laskea kirkkauttaan ihmisten tasolle, ja sivulla A1.3 jo tutkimme, kuinka monimuotoisesti tuo kirkkaus säteili Kristuksessa juuta-laisten keskellä.
Kuten yllä olevasta sanankohdasta luemme, antoi Jeesus ennen astumistaan kärsimyskirkkauteen ja taivaalliseen kirkkauteen lupauksen, jonka mukaan Hän siirtää osuuden Isältä saamastaan kirkkaudesta opetuslapsilleen. Hän tekikin sen lahjoittamalla kirk-kauden Henkeään oppilaisiinsa ainakin kahdessa erillisessä vaiheessa.2) Niissä opetuslasten tyhjät lamput täytettiin pyhällä öljyllä, joka voiteli heidät Kristuksen voimalla ja viisaudella sekä Hänen kyvyllään rakastaa ja kärsiä. Sama voitelu ja voima on tarkoitettu kaikille Herran kutsumille kristusruumiin jäsenille:
Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voi-man, rakkauden ja terveen ymmärryksen hengen (2 TIM 1:7). Kutsutuille … Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus (1 KOR 1:24).
Sillä teille tämä lupaus kuuluu ja teidän lapsillenne ja kai-kille, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu (APT 2:39). Niin kuin Kristuksen kärsimykset tulevat runsaina osaksemme, samoin tulee Kristuksen kautta runsaana osaksemme myös loh-dutus (2 KOR 1:5).
Hengen voiman (kreik. δύναμις, [dýnamis] = voima, valta, väke-vyys) vaikutukset kristityssä ilmenevät hyvin monella ja yksilöl-lisellä tavalla. Voimavaikutukset voidaan karkeasti jakaa kahteen ryhmään sen mukaan, edistävätkö ne Jumalan työtä
(1) uskovassa itsessään vai
(2) uskovan välityksellä.
Tarkastelemme tällaista ryhmittelyä seuraavassa kolmen todistuk-sen kautta: a) VT:n, b) Jeesuksen ja c) apostolien opetuksen valossa.
a) Daavidin ja Simsonin voitelun ero
(1) Samuel otti öljysarven ja voiteli Daavidin hänen veljiensä keskellä. Silloin Herran Henki tuli Daavidiin ja vaikutti hänessä siitä päivästä alkaen (1 SAM 16:13). Olen löytänyt palvelijani Daavidin. Olen voidellut pyhällä öljylläni hänet, jota käteni lujasti tukee ja jota käsivarteni vahvistaa (PS 89:21-22).
Siitä päivästä lähtien, kun Samuel voiteli Daavidin, alkoi Jumalan Henki valmistaa nuorukaista Israelin kuninkaan tehtävää varten. Se oli pitkä sisäisen kasvun tie lammaspaimenesta valtakunnan johtajaksi ja kuningas Saulin aseenkantajasta sotapäällikök-si.3) Hengen voima vahvisti Daavidia jatkuvasti päivä päivältä yhä voimallisemmin. Voitelemispäivästä alkaen ”yhä edelleen” (kuten PR 38 kääntää) merkitsee kirjaimellisesti ”ylöspäin”, joten voitelu jäi ilmeisen pysyväksi ja kasvavaksi kokemukseksi Daavidin si-säiseen olemukseen. Niinpä hän eräässä elämänsä vaikeimmas-sa kriisissä joutui hädissään pyytämään:
Jumala, … uudista vahvaksi henki minun sisimmässäni. … äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi (PS 51:13).
(2) Nainen synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Simson. Poika kasvoi, ja Herra siunasi häntä. Herran Henki alkoi ajaa häntä tekoihin hänen asuessaan Mahane-Danissa, Sorean ja Estaolin välillä (TUOM 13:24-25; PR 1992).
Huomaatko, kuinka Hengen voima Simsonissa ilmeni eri tavalla kuin Daavidissa. PR 38 ja RK 12 ilmaisevat jakeen 25 muodossa: ”Herran Henki alkoi vaikuttaa hänessä”. Yllä mainittu PR 92 käännös ”Herran Henki alkoi ajaa häntä tekoihin” on tällä kertaa osuvampi, sillä hepreankielessä Hengen vaikutus tuossa jakeessa merkitsee sanatarkasti ”sysätä” tai ”panna liikkeel-le”. Raamattu mainitsee tämän jälkeen kolme kertaa, kuin-ka Henki tuli Simsonin päälle: ”And the Spirit of the Lord came upon him” (KJV 72).4) Vaikka Hengen saapumisesta Sim-sonin ylle näissä jakeissa käytetään samaa verbiä kuin edellä Daavidin kohdalla (1 SAM 16:13), muistuttaa mm. prof. Stanley Horton Hengen vaikutuksen erilaisuuden käyvän ilmi sekä pre-positioerossa että miesten kokemuserossa. Jälkimmäistä eroavuut-ta hän kuvailee seuraavasti:
"Henki tuli Simsonin ylle. Hänen kokemuksensa oli väliaikai-nen ja ajoittainen. Juuri kun Simson tarvitsi voimaa, Henki vaikutti väkevästi. Simsonin ei ollut pakko tehdä mitään vastoin tahtoaan. Hänen kykynsä olivat hänen hallinnassaan ja hän yksinkertaisesti antoi myöden Hengen mahtavalle voimalle, jota hän oli tottunut odottamaan. Joka kerta kun hän otti uskon askeleen ja odotti Jumalan Hengen liikkuvan kanssaan, hän ei ollut pettynyt. Jokaisessa kolmessa tapauksessa Simsonin voiman sa-laisuus oli hänen yhteistyönsä Hengen kanssa.
Daavidiin Henki tuli ilman ulkonaista reaktiota tai merkkiä. Mahtava aalto täytti Daavidin sisäisen olemuksen ja aloitti yli-luonnollisen valmistelutyönsä johtamistehtävää varten, jonka Jumala oli hänelle antava. Mutta kokemus ei päättynyt muutaman minuutin jälkeen. Seuraavana päivänä tuo sisäinen Hengen aalto oli yhä läsnä. Hengen kautta Daavid tuli tietoiseksi Jumalan läs-näolosta”. a)
Näiden kahden VT:n esikuvallisen Jumalan miehen voiteluissa näemme selvästi kirkkauden Hengen kaksi erilaista toiminta-aluetta: sisäisen ihmisen vahvistamisen (Daavidissa) ja Ju-malan valtakunnan näkyvän manifestaation (Simsonin kaut-ta). Edelliseen kätkeytyy lupaus Hengen hedelmistä ja sisäisestä muuttumisesta, jälkimmäiseen Hengen lahjoista, kyvyistä ja yli-luonnollisista voimavaikutuksista.
b) Jeesuksen lupaus
(1) Jeesus huusi: ”Joka uskoo Minuun … hänen sisimmäs-tään juoksevat elävän veden virrat”. Tämän Hän sanoi Henges-tä, jonka Häneen uskovat tulisivat saamaan (JOH 7:38-39). ”Minä rukoilen Isää, ja Hän antaa teille toisen Puolusta-jan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hen-gen … Hän pysyy teidän luonanne ja on teissä. Totuuden Henki johdattaa teidät kaikkeen totuuteen. Hän kirkastaa Mi-nut, sillä Hän ottaa Minun omastani ja ilmoittaa teille. Puolustaja, Pyhä Henki … opettaa teille kaiken ja muistut-taa teitä kaikesta, mitä Minä olen teille sanonut” (JOH 14:16-17,26; 16:13-14). Jeesus puhalsi heitä kohti ja sanoi heille: ”Ottakaa vastaan Pyhä Henki” (JOH 20:22).
Jeesuksen lupaama ja Isän lähettämä Pyhä Henki asuu ja vaikuttaa jatkuvasti uskovassa. Ensi töikseen Hänen ylösnouse-musvoimansa – sama, joka herätti Jeesuksen kuolleista - siirtää Jeesukseen uskovan kuoleman tilasta uuteen elämään.5) Sen jälkeen tuo voimakas Puolustaja (kreik. παράκλητος, [paráklētos] = avuksi kutsuttu, puolustaja, auttaja, lohduttaja, rohkaisija) toimii nimensä mukaisesti Herran seuraajan puolustajana (esim. va-kuuttaen lapsioikeutta 6)), auttajana (esim. johdattaen ja rukoil-len 7)), lohduttajana ja rohkaisijana (esim. hoitamalla mieltä 8)) sekä voittovoimana kiusauksissa 9). Toisaalta Jeesuksen sanojen mukaan Henki kirkastaa uskovalle Herraa, opettaa häntä kaikessa ja johdattaa totuuden tuntemiseseen.10) Yllä olevissa jakeissa painotus on siinä, kuinka eri tavoin
kirkkauden Henki neuvoo, hoitaa ja uudistaa voimallaan yksilöuskovan sisäistä ihmistä valmistaen häntä kanta-maan hyvää hedelmää 11) (Vrt. Daavidin voitelu).
(2) Kun Puolustaja tulee, … Totuuden Henki, joka lähtee Isän luota, todistaa Minusta. Myös te todistatte. Kun Hän tulee, Hän osoittaa maailmalle todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion (JOH 15:26-27; 16:8). Parannusta syntien anteeksi anta-miseksi on saarnattava Hänen nimessään kaikille kansoille. Te olette tämän todistajat. Ja Minä lähetän teille sen, minkä Minun Isäni on luvannut. Mutta pysykää te tässä kaupungissa, kunnes teidät puetaan voimalla korkeudesta (LUUK 24:47-49). … teidät kastetaan Pyhässä Hengessä pian näiden päivien jälkeen. Te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teidän päällenne, ja te tulette olemaan Minun todistajani … aina maan ääriin saakka (APT 1:5,8).
Tässä Jeesus ei opeta niinkään Hengestä, joka rakentaa ja hoitaa uskovaa sisäisesti. Sen sijaan Hän lupaa varustaa omansa sellaisella käytännöllisellä voimavaralla, että Jumalan valta-kunnan levittäminen maailman kaikille kansoille olisi mahdollista.
Todistamistehtävää ja kristusruumiin palvelemista var-ten kaikkien aikojen opetuslapset puetaan, kastetaan ja täytetään mahtavan Hengen voimalla armolahjoi-neen (vrt. Simsonin voitelu).
Esimerkkiä näyttäen myös Jeesus itse antautui voideltavaksi Pyhällä Hengellä ja voimalla.12)
c) Apostolien opetus
(1) Rukoilen, että Jumala Henkensä kautta, suuren kirkkautensa mukaisesti, antaisi teidän sisäisen ihmisenne vahvistua voimassa niin, että Kristus asuisi uskon kautta teidän sydä-missänne (EFES 3:16-17). Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että olette nuhteettomia Herramme Jeesuksen Kris-tuksen päivänä (1 KOR 1:8).
Jumalan lasten sisäisen ihmisen vahvistuminen Hengen kaut-ta oli myös apostolien rukousten ja opetusten aiheena. Hyvin laajasti he kirjeissään käsittelevät niitä ihmeellisiä seurauksia, jotka Kristuksen kirkkaus saa uskovassa aikaan hengen ja mielen uudistumisena 13), Kristuksen mielenlaadun mukaisen Hengen hedelmän kypsymisenä 14), sisäisenä muuttumisena Kristuk-sen kaltaisuutta kohti 15) ja varjeltumisena lopulta ylösnouse-mukseen 16). Sisäinen uudistuminen Kristuksessa on sivustomme osion B Valon hedelmä ja osion C Herran temppelin valo erityis-teemoina.
(2) Seurakunta rakentui ja eli Herran pelossa ja kasvoi Py-hän Hengen rohkaisevasta (παράκλησις, [paraklēsis] = keho-tus, lohdutus, rohkaisu) vaikutuksesta (APT 9:31).
En näet rohkene puhua mistään muusta kuin siitä, mitä Kristus, saattaakseen pakanat kuuliaisiksi, on minun kauttani vaikutta-nut sanalla ja teoilla, tunnustekojen ja ihmeiden voimal-la, Jumalan Hengen voimalla niin, että minä … olen saattanut päätökseen Kristuksen evankeliumin julistamisen (ROOM 15: 18-19).
Yksilöiden sisäisen parantamisen ja vahvistamisen ohella Juma-lan Hengen väkevä voima vaikuttaa siis uskovien kautta nä-kyvästi seurakunnassa ja käytännön evankelioimistyös-sä. Monin lahjoin ja kyvyin Henki varustaa uskovaa Kristuksen seurakuntaruumiin rakentamista varten 17) sekä olemaan Herran todistaja sanoin, teoin ja henkilökohtaisin uhrauksin 18).
Kirkkauden voimaa, josta uskova on osallinen, kuvataan Raa-matussa ”suunnattoman suureksi”, ”äärettömän (ylenpalttisen) suureksi” ja ”väkeväksi”.19) Jumalan tahto on, että Henki saisi pukea, täyttää, voidella ja hallita uskovaa jatkuvasti eli vaikuttaa uskovassa ja hänen kauttaan esteettömästi Jumalan suunnitelman mukaan.20) Vaikka Jumala voi "tehdä monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa", liittyy voiman ilme-nemisen määrään yksilöuskovan palvelutyössä aina kuitenkin sanan itsensä asettamia reunaehtoja. Reunaehdot johtuvat siitä, että Herran lampun ”energia” on kätketty hauraaseen ja heikkoon saviastiaan. Jumala ottaa sisäisen rakenteemme huomioon, kun Hän suunnittelee suuren voimansa ilmaisemista kauttamme. Koska näiden rajoitusten ymmärtäminen luo terveen asennoitumisen Jumalan voiman etsimiseen, luetteloimme niistä seuraavassa muu-tamia. Teemme sen siitäkin huolimatta, että ajatus kristityn kokonaisvaltaisesta kasvusta ja rajallisuudesta Jumalan armon välittämisessä poikkeaa käsityksestä, joka esimerkiksi menestys-teologialla ja äärikarismaattisuudella on asiasta.
❶ Uskovan osa, armoitus ja palvelutehtävä Kristuksen ruumiissa ei toteudu hänen oman pyrkimyksensä ja tahtonsa perusteella, vaan aina Jumalan armon, oh-jauksen ja suunnitelman mukaan. (ROOM 9:11-16; 1 KOR 12:18, 29-31; EFES 1:11;4:7; 2 TIM 1:9)
❷ Voimavaikutukset, voiman määrä ja vaikutusala riippuvat palvelutehtävän laadusta ja siinä ilmene-västä voiman tarpeesta. (EFES 4:16; 2 TIM 1:7-8; 1 PIET 4:10-11,14; 2 KOR 10:13)
❸ Voimassa ja uskon teoissa vahvistuminen etenee aina uskossa kasvamisen myötä. (ROOM 12:3-8; KOL 1:9-11; EFES 6:10; HEPR 11:11; 2 TESS 1:3-4,11-12)
❹ Hengen voima ilmenee raittiimmin itsestä riisu-tussa, itselle kuolleessa ja oman heikkouden tie-dostavassa saviastiassa. (2 KOR 4:7; 12:9-10; 1 KOR 2:1-5; FIL 3:7-10: 4:13)
❺ Voima luvataan sitä köyhänä anovalle ja kuuli-aisuudessa kaipaavalle. (JES 40:29-31; PS 105:4; JOB 17:9; HES 34:16; APT 5:32; LUUK 11:9-13)
Psalmi 86 sisältää Daavidin pyyntörukouksia, kun hän etsi elä-määnsä kirkkauden voimaa ja Jumalan tunnustekoa. Siitä alle poimitut näytteet sopivat hyvin esimerkiksi nöyrästä ja tasapai-noisesta lähestymistavasta Jumalan edessä.
Herra, kallista korvasi ja vastaa minulle, sillä minä olen kurja ja köyhä (itsestä riisutun tarve).
Sinä olet suuri ja teet ihmeitä, Sinä yksin olet Jumala (usko Jumalaan, joka yksin tekee tunnustekoja).
Opeta minulle tiesi, Herra, (riippuvuus Jumalan ohjauksesta), että vaeltaisin Sinun totuudessasi (halu kuuliaisuuteen).
Käänny puoleeni ja armahda minua (perustautuminen Juma-lan armoon)!
Anna voimasi palvelijallesi. Tee tunnusteko minun hyväk-seni (voimanlähteen ja oman aseman oikein ymmärtävän kai-paus).
A4.2 Smith Wigglesworthin esimerkki
Yksi uudemman ajan rohkaisevimmista esimerkeistä kirkkauden Hengen työstä ihmisessä ja ihmisen kautta on nähtävissä eng-lantilaisen evankelistan Smith Wigglesworthin (1859-1947) palvelutyössä. Edellisessä luvussa A4.1 mainitut kaksi Hengen vaikutusaluetta ovat erityisen ilmeisiä hänen elämässään. Kutsu-essaan palvelukseensa Jumala ei ole riippuvainen ihmisen läh-tökohdista tai osaamisesta: Hän itse valmistaa ja varustaa, kasvattaa ja johdattaa lastaan. Wigglesforthin elämänvaiheet osoittavat, kuinka hämmästyttävän tarkasti Hengen työ uskovan sisäisen paranemisen ja mielen uudistumisen osalta ja toisaalta voimalla ja armolahjoilla varustamisen osalta etenee Jumalan hyvän aikataulun ja suunnitelman puitteissa. Oheiset poiminnat Wigglesworthin henkilöhistoriasta perustuvat hänen omaan ker-rontaansa, joka on laajemmin luettavissa Stanley H. Frods-hamin teoksesta Smith Wigglesworth – Apostle of Faith b).
Smith Wigglesworth syntyi nelilapsiseen äärimmäisen köyhään kotiin Menstonin kylässä Yorkshiressä. Vanhemmilla ei ollut varaa huolehtia pojan koulunkäynnistä, minkä vuoksi tämä ei koskaan oppinut kirjoittamaan kunnolla ja lukemaankin vasta 23-vuo-tiaana. Sen sijaan Smith joutui jo 6 vuoden ikäisenä työsken-telemään naurispellolla ja 7 vuotiaana tekemään 12-tuntisia päiviä villatehtaassa, jossa myös hänen isänsä sai työtä kutojana. Vasta näiden ansiotöiden seurauksena perheen taloudellinen tilanne helpottui ja ruokapöydän tarjonta monipuolistui.
Tuossa vaiheessa Smith Wigglesworthin vanhemmat eivät vielä tunteneet Jumalaa. Hänen isoäitinsä, joka oli vanhan ajan Wesley-metodisti, vei pojan usein mukanaan hengellisiin tilaisuuksiin. Noissa kokoontumisissa Smith alkoi erottaa sisimmässään Hyvän Paimenen kutsuvan äänen. Eräässä herätyskokouksessa, ollessaan 8 vuoden ikäinen, hän avasi sydämensä uskossa Jeesukselle ja koki uudestisyntymisen ihmeen. Kertoessaan tapahtumasta myöhemmin, hän totesi: ” That experience was real and I have never doubted my salvation since that day” .
Poikasena Wigglesworth oli kielellisesti varsin sulkeutunut eikä kyennyt hyvin ilmaisemaan sanoin ajatuksiaan ja tunteitaan. Metodistiseurakunnan keskellä hänen yrityksensä todistaa uskos-taan päättyivät sanojen loppuessa usein itkunpurskahdukseen. Seurakunnan veljien Smithin päälle laskemien siunaavien käsien kautta Herran Henki kuitenkin vapautti pojan ihmeellisesti tästä sisäisestä vajavuudesta ja antoi uskalluksen laajempaan puhumiseen: ”They laid their hands on me. The Spirit of the Lord came upon me and I was instantly set free from my bondage. I not only believed, but I could also speak” . Rohkeus todistaa omakohtaisesta uskosta kantoi nopeasti hedelmää, kun Smith voitti ensimmäiseksi rakkaan äitinsä Jeesukselle.
Smith Wigglesworthin täytettyä 13 vuotta hänen perheensä muutti 10 km päässä olevaan Bradfordiin. Kaupungin Metodistiseura-kunnassa ja Pelastusarmeijassa nuorukaiselle annettiin tilaisuuksia harjoitella osallistumista hengelliseen työhön. Hän sai pitää ensimmäiset valmistetut 15 minuutin mittaiset puheensa, kertoa evankeliumia kaupungin nuorison keskuudessa, rukoilla pelastusta etsivien puolesta ja nähdä syntisten tulevan Jeesuksen luokse. Myös se seikka, että hän 16-vuotiaana pääsi työpaikassaan villatehtaassa höyrykoneasentajan apupojaksi, osoittautui suureksi Jumalan johdatukseksi. Asentajana nimittäin toimi muuan syväl-linen kristitty, joka kuului evankeliseen Blymouthin Veljet-liik-keeseen c). Hänen opastuksellaan lähes lukutaidoton Smith pääsi tutustumaan Raamatun perustotuuksiin, mm. vesikasteen merkitykseen. Astumisestaan kasteen hautaan Wigglesworth kertoi näin: ”I gladly obeyed the Word of the Lord to be buried with Him in baptism unto death and come forth from that symbolic watery grave to a newness of life in God” . Sanan neuvomisen lisäksi asentaja koulutti oppipoikansa tekemään putkiasentajan töitä, mistä osaamisesta tuli myöhemmin Smith Wigglesworthin maallinen ammatti.
Ikävuodet 20-23 Smith Wigglesworth asui Liverpoolissa, joka sijaitsee noin 90 km Bradfordista lounaaseen. Näiden kolmen vuoden aikana Jumalan Henki alkoi vaikuttaa hänessä halua auttaa etenkin kaupungin köyhiä ja nälkäisiä lapsia, jotka kulkivat usein ryysyissä paljain jaloin. Smith varasi jokaisen sunnun-taipäivän rukoukseen ja paastoon heidän puolestaan ja hän käytti varojaan hankkiakseen heille ruokaa jaettavaksi telakkahalleissa tapahtuvissa kokoontumisissa. Näiden lasten parissa sekä sai-raaloissa, laivoissa ja hengelliseksi kodiksi muodostuneessa Pe-lastusarmeijassa välitetyssä yksinkertaisessa evankeliumissa hän sai nähdä Jumalan voiman herättävän ihmisiä: ”I never remember seeing less than fifty souls saved by the power of God in the meetings with children, in the hospitals, on the ships, and in the Salvation Army. These were days of great soul awakening” .
23-vuotiaana Smith Wigglesworthin askeleet johdatettiin takaisin Bradfordiin, missä hän avasi oman yrityksen putkimiehenä. Kaupungin Pelastusarmeijassa hän kohtasi kauniin ja eloisan 22-vuotiaan Mary Jane Featherstonen, Jumalan valtakunnan työtä rakastavan evankelistan, jonka Jumala oli valinnut hänelle elämänkumppaniksi. Aviopuolisona Mary Jane osoittautuikin todella tärkeäksi avuksi Smithille: Paitsi että hän opetti miehensä lukemaan Raamattua ja kirjoittamaan oikein, hänen hen-gellinen vakautensa ja lempeytensä kannattelivat puolisoa silloin, kun tämän uskonelämä oli viilenemässä putkiliikkeen me-nestymisen ja ankaran työmäärän myötä. Päinvastoin kuin karkealuonteinen Smith, joka ei osannut saarnata, Mary Jane oli suosittu puhuja naisten kokouksissa ja raamattukursseilla. Niinä tunteina, kun vaimo palveli evankelistan kutsumuksessaan, hoiti Smith-isä kotona tai kokouksissa perheen lapsia, tytärtä ja neljää poikaa. ”My wife and I always believed in scriptural holiness but I was conscious of much carnality in myself” . Viisaan puolison merkitystä Smithille valottaa Stanley H. Frodsham mm. näin:
”There is no doubt that as a whole her admonitions had a great effect in the training of her husband’s character. During those months when he was spiritually unsettled it was her gracious stability that guided him through the dangerous period, saving him from a terrible spiritual shipwreck” .
Jumalalla oli kuitenkin varattuna pariskunnalle syvempi kutsu-mus. Vuonna 1884 Smith ja Mary Jane perustivat Bardfordiin työyhteisön nimeltä Bowland Street Missionin. Jumala oli laskenut avioparin sisimpään yhteisen innon voittaa sieluja Jeesukselle. Herran Henki herätteli kaupungin asukkaita synnin unesta ja monet pelastuivat. Samaan aikaan Wigglesworthit ohjattiin ru-koilemaan sairaiden parantumisen puolesta. Usko Jumalaan parantajana vahvistui tapahtumasta, jossa Hänen voimansa kosketti heidän kahta sairasta lastaan niin, että he tervehtyivät välittömästi vanhempien laskettua kotona kädet heidän päälleen.
”After this the Lord opened the door of faith for us more and more. I can remember that there were twelve sick people in our divine healing meeting on a certain evening and all of those twelve were miraculously healed” .
1900-luvun alussa heidän kaupunkinsa kristityt saavutti voimakas opetus Pyhän Hengen kasteesta, pyhityksestä ja koko ruumiin antamisesta pyhäksi uhriksi Jumalalle.21) Se tuli Bradfordiin poh-joisen Sunderlandin uskovien kokemusten välityksellä synnyttäen Smith ja Mary Jane Wigglesworthissa ennen kokemattoman janon Jumalan puoleen. Kokosydämiseen kaipaukseen vastattiin vuo-den 1907 aikana kahdessa vaiheessa: Ensin Jumala puki heidät uuteen voimaan kastamalla heidät Hengellään 22) ja yhdeksän kuukautta myöhemmin Hän varusti Smith Wigglesworthin kielillä puhumisen ja sairaiden parantamisen armolahjalla 23). ”Although I had received the baptism in the Holy Ghost, I had not received the distinct gift of tongues. That did not come until nine months later” .
Voiman vastaanottaminen ja Hengen antama erityinen näky "tyhjästä rististä ja Isän oikealle puolelle korotetusta Jeesuksesta" johtivat Smith Wigglesworthin tulevan kutsumuksen kannalta mullistavaan edistysaskeleeseen: retorisesti heikkolahjaisena pu-humista vältellyt mies sai vaimonsakin hämmästykseksi kyvyn ja rohkeuden saarnata. Hän oli tuolloin 48-vuotias. ”Up to that time I had no preaching abilities, but then I felt that I had a prophetic utterance which was flowing like a river by the power of the Holy Spirit” . Wigglesworthin saarna oli yksinkertaista ja kaunistelematonta, mutta siinä vaikutti voima, joka johdatti kuu-lijat tietoiseen kosketukseen Jumalan kanssa.
Bradfordin Bowland Street Mission jatkoi toimintaansa vuoteen 1919 saakka. Lukuisa joukko aineellisesti ja hengellisesti köyhiä tuli viikoittain ravituiksi sen tilaisuuksissa, vasta kääntyneitä ohjattiin pyhityselämään ja he saivat vastaanottaa Hengen kasteen siunauksen. Kun yhä useammat sairaat paranivat Smith Wigglesworthin käsien alla, tämä lopetti putkimiestyönsä ja alkoi vastata myönteisesti kutsuihin pitää kokouksia ympäri Englantia. ”God has never failed to supply all my needs. He increased my vision and faith and gave me calls all over England. Everywhere I went souls were saved and people were healed” .
Tästä käynnistyi Smith Wigglesworthin tuhansia ihmisiä tavoittanut maailmanlaajuinen evankeliointi- ja parantamispalvelu. Hän saarnasi lopulta Yhdysvalloissa, Australiassa, Etelä-Afrikassa ja eri puolilla Eurooppaa.d) Kaikkialla Jumala vahvisti evanke-liumin sanan ihmeiden ja merkkien avulla. Pitäessään kokoussarjaa Tukholmassa vuonna 1921 paikalliset viranomaiset kielsivät häntä laittamasta puistokokouksissa käsiä ihmisten päälle rukoilemisen aikana. Sen vuoksi saarnatessaan puistossa noin 20 000 ihmiselle hän pyysi kaikkia sairaita nousemaan seisomaan ja kutakin laittamaan oman käden sairaan ruumiinosan päälle. Jumala, joka ei ole sidottu ihmisen menetelmiin, kosketti tällöinkin parantavalla voimallaan sairaita ja sadat ihmiset saivat terveyden. Wigglesworthin saarnatoimen kautta Ruotsissa kirjattiin noin 7000 ihmisen tulleen uskoon.
Smith Wigglesworthin palvelutyö jatkui kuolemaan saakka, joka tapahtui 87-vuotiaana vuonna 1947. Parantamisen lahjakaan ei suojannut Wigglesforthia omilta koetuksilta: Hän itse taisteli kivuliaiden munuaiskivien ja iskiaksen kanssa; hänen oma tyt-tärensä, joka avusti häntä kokouksissa, ei koskaan parantunut kuuroudestaan. Suurimman surun aika saapui kuitenkin vuonna 1913, jolloin hän ensin menetti rakkaan Mary Janensa ja kaksi vuotta myöhemmin yhden pojistaan. Vain Jumalan lohdutus ahdistuksen keskellä esti häntä täysin sortumasta murheen alla. "Jumala salli jyrän painaa minut lyttyyn, mutta Hän ei jättänyt minua" , hän muisteli suruaikaansa. Seilatessaan sen jälkeen yksin maailman meriä evankelioimismatkoillaan Wigglesworth usein itki yksinäisyyttään, mutta päätti pysyä yksinäisenä loppuelämänsä 34 vuotta.e)
Smith Wigglesworthin hedelmällisen palvelutyön salaisuus ei ollut inhimillisessä viisaudessa tai puhetaidossa, vaan yksinomaan siinä ainutlaatuisessa valmistamisessa, varustamisessa ja ar-moituksessa, jota Henki sai muovata häneen. Koulutta-mattomalle, jurolle ja änkyttäen Yorkshiren murretta haastelevalle miehelle annettiin sisimpään myötätunto syntisiä, köyhiä ja sairaita kohtaan sekä palava halu kertoa heille Jeesuksen lunastustyöstä. Hän sai kasvaa ja monin tavoin vahvistua rakastavan seurakunnan keskellä. Jumalan armo antoi hänelle mahdollisuuden sisäiseen muuttumiseen, joka on aiheena seuraavalla sivullamme B1. Hänen elämäänsä johdatettiin tärkeitä ihmisiä: mm. kokenut kristitty työtoveri ja ymmärtäväinen elämänkumppani. Vasta ai-kuisena, lukemaan oppimisen jälkeen, Raamatusta tuli Wiggles-worthille henkilökohtainen aarre: ainoa kirja, jota hän kertoi lukeneensa. Sanan kaikista lupauksista hän tahtoi myös uskossa pitää kiinni.
48-vuotiaalle saarnataidottomalle putkimiehelle kirk-kauden Henki lahjoitti rohkeuden ja voiman puhua niin, että kuulijat tulivat synnintuntoon, ja kyvyn rukoilla sairaiden puolesta niin, että nämä tulivat terveiksi.