B2.2  Pukeutuminen uuteen

 

 

Olettehan ... pukeutuneet uuteen (KOL 3:9-10). Kaik-ki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeu-tuneet Kristukseen (GAL 3:27). Tehän olette kuolleet, ja teidän elämänne on Kristuksen kanssa kätkettynä Jumalassa (KOL 3:3).a)

 

Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristuk-seen kaikille, jotka uskovat ... saavat lahjaksi vanhurs-kauden Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa (ROOM 3:22-24).

 

Te olette antaneet pestä itsenne, te olette pyhitettyjä ja vanhurskautettuja Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengessä (1 KOR 6:11).

 

Kristukseen kastettuina olemme Raamatun kuvakielen mu-kaan samalla myös pukeutuneet Häneen. Sisäinen elä-mämme ja asemamme on kokenut täydellisen muutoksen. Pois riisutun vanhan ihmisen tilalle elämämme Herraksi on asettunut Kristus itse! Lihan hallitseman luontomme sijaan on versonut uusi elämä Pyhässä Hengessä – vallatakseen koko sisimpämme. Kristuksessa meidät on kätketty Juma-laan ja Hänen vanhurskauteensa! Jeremian kirjan jaetta 50:7 lainaten: "Herra on vanhurskauden asumuksemme." Olemme syntyneet Jumalan perheeseen elääksemme salattua (kätkettyä) yhteyttä Hengessä Hänen kanssaan. Siten jokaisen nuoren kristityn on omien ajatusten ja tunteiden tai epäselvän opetuksen muuta selittäessä pidettävä aina kiinni tästä ehdottomasta tosiasiasta:

Jos siis joku on Kristuksessa, hän on uusi luo-musVanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle (2 KOR 5:17)! Sinut vahvistetaan vanhurskaudella… Tämä on Her-ran palvelijoiden perintöosa, vanhurskaus, jonka he ovat Minulta saaneet, sanoo Herra (JES 54: 14,17).

 

Kaunis vertauskuva siitä, mitä tällainen ensipukeutumi-nen Kristukseen tarkoittaa, löytyy 1. Mooseksen kirjan luvusta 24. Siinä kerrotaan, kuinka Aabrahamin palvelija meni kih-laamaan kaukaisen Mesopotamian maan tyttären, Rebekan, morsiameksi isäntänsä 40-vuotiaalle pojalle Iisakille. Palvelija lahjoitti morsiamelle sulhasen lähettämät kihlajaislahjat ja juhlapuvut. Lahjat ja asut kuvaavat kaikkea sitä varustusta –Hengen sinettiä ja Kristuksen lahjavanhurskautta – johon meidät puettiin, kun Pyhä Henki kihlasi meidät Jee-sukselle. Niissä tamineissa kelpaamme täydellisesti Yljällem-me, joka eräänä päivänä on saapuva noutamaan rakkaansa suureen hääjuhlaan Isänsä eteen.

 

Rebekan uusi asema Iisakin morsiamena ja Aabrahamin Jumalan suunnitelmissa merkitsi peruuttamatonta muu-tosta naimattoman neitsyen identiteettiin. Entiseen verrattu-na täysin erilainen tulevaisuus alkoi täyttää hänen ajatuk-sensa. Rebekan alamaisuus lapsuudenkodin auktoriteeteille vaihtui kuuliaisuudeksi Iisakille, jonka rakkaus ja uskollisuus nyt ympäröivät häntä. Vähitellen jäivät taakse myös ne entiseen aramilaiseen kulttuuriin kuuluneet tavat, jotka eivät sopineet aviovaimon arkeen ja uskoon Israelin Jumalaa pal-velevan ruhtinaan suvussa.

 

Uusi elämä Kristuksessa on uuden viinin kaltainen, jota ei voida laskea vanhoihin nahkaleileihin. Kun syyttävä ja ikui-sesti syntikeskeinen Vastustajamme haluaisi kääntää kat-seemme virheisiimme, heikkouteemme ja menneisyyden epä-onnistumisiimme, näkee Isämme meidät Kristuksen vanhurskauteen puettuina uusina luomuksina. Aabra-hamin palvelijan tavoin Herran Henki nostaa katsettamme aina Ylkäämme Jeesukseen: Hänen täydellisyytensä luetaan meidän hyväksemme. Olemme liitetyt Häneen ikuisesti!