B2.5 Valon varusteisiin pukeutuminen
Pukekaa yllenne Herra Jeesus Kristus älkääkä pitäkö lihastanne niin huolta, että himot heräävät (ROOM 13:14). … pukekaamme päällemme valon varusteet (ROOM 13: 12). Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ys-tävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja pitkämie-lisyyteen (KOL 3:12).
Sivulla B2.2 totesimme jo, että pukeutuminen Kristukseen al-koi kasteessa uskoon tultuamme.14) Silloin meidät puettiin kaiken häpeämme ja epätäydellisyytemme peittävään Kris-tuksen vanhurskauteen, jota nimitämme uskonvanhurs-kaudeksi.15) VT:n esikuvan mukaan voimme ajatella tätä ensivaatetustamme myös ”autuuden alusasuna”, pellavaihok-kaana ja -housuina, joilla pappi Aaronin ja hänen poikiensa häveliäisyys peitettiin sen jälkeen, kun heidät oli vedellä pesty ilmestysmajassa palvelemista varten.16) Ilman alusasua ei ollut menemistä Herran eteen, sillä ihmisessä itsessään ei ole mitään, mikä kestäisi Jumalan pyhyyden läsnäolossa. Vain lahjaksi saamamme uskonvanhurskaus kelpaa Isän edessä. "Sen tähden vanhurskaus on uskosta, että se olisi armosta." (ROOM 4:16)
Kuten yllä lainatut jakeet osoittavat, Kristukseen pukeutu-minen jatkuu edelleen. Vanhan ihmisen vaelluksen mukaiset maailmalliset ajatustottumukset, itsekkäät tavoitteet, synnilli-set himot ja ristiriitojen lihalliset käsittelytavat – siis pimeyden teot – vaihtuvat Kristuksen mielen mukaisiin valon varustei-siin.17)
Valon varustukset ovat Kristuksen aikaansaamaa uskonvanhurskauden hedelmää.18)
Se kypsyy ainoastaan lihaa kuolettavan ristin alaisesta maa-perästä.19) Kutsumme sitä tässä elämän vanhurskaudek-si, vaikka voisimme Raamatun lailla nimittää sitä yhtä hyvin "vaelluksen pyhyydeksi" (1 PIET 1:15). Monin kehotuksin sana suuntaa Herran omia tavoittelemaan myös tätä vael-luksen vanhurskautta ja pukemaan ylle uusi ihminen:
Tavoittele vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä ja sävyisyyttä. (1 TIM 6:11). Vaeltakaa valon lapsina, sillä valon hedelmä ilmenee kaikenlaise-na hyvyytenä, vanhurskautena ja totuutena (EF 5:8-9). Pakene nuoruuden himoja. Tavoittele vanhurskautta, us-koa, rakkautta ja rauhaa … (2 TIM 2:22).
Teidän tulee … pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu Jumalan kuvan mukaisesti totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen (EFES 4:22,24).
Apostoli Pietari vakuuttaa 2. kirjeessään, että Jumala on kirkkautensa, voimansa ja tuntemisensa kautta lahjoittanut meille lupaukset päästä osalliseksi jumalallisesta luon-nosta eli Kristuksen mielenlaadusta. Tiituksen mukaan Hänen armonsa "kasvattaa meitä ... elämään vanhurs-kaasti nykyisessä maailmanajassa".20) Meidän tehtävämme on pitää uskossa kiinni siitä, että lupausten Antaja on voimallinen täyttämään lupauksensa ja muuttamaan meitä. Samalla me saamme rohkeasti (jopa innokkaasti) osoittaa myös käytännössä, että Hänen hyvä työnsä, valon varus-tuksiin pukemisemme, on toteutumassa kohdallamme:
Pyrkikää innokkaasti osoittamaan uskossanne hyvei-tä d), hyveissä ymmärrystä, itsehillintää, kärsivällisyyttä, jumalanpelkoa, veljesrakkautta ja rakkautta kaikkia koh-taan. Jos teillä on nämä ja ne yhä enentyvät, ne eivät anna olla teidän toimettomia eivätkä hedelmättömiä Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa (2 PIET 1:5-8)
Hän (Jumala) on kasvattava vanhurskautenne hedel-mät (2 KOR 9:10).
Autuuden alusasun päälle pappi Aaron sai virkapuvukseen viitan, kasukan, vyön, rintakilven ja otsakoristeella varustetun käärelakin. Pyhä virkapuku voimakkaanvärisine lankoineen, koristeineen ja kultatiukuineen oli juhlava asu sekä ulko-näöltään että kuuluvuudeltaan.21) Se kuvaa juuri sitä ulospäin näkyvää vaelluksen vanhurskautta, johon myös meidät uuden liiton pappeina puetaan:
Sinun pappisi pukeutukoot vanhurskauteen (PS 132:9). … jokainen, joka vanhurskauden tekee, on Hänestä (Ju-malasta) syntynyt (1 JOH 2:29; PR 38). Joka noudattaa vanhurskautta, on vanhurskas, niin kuin Hän on vanhurs-kas (1 JOH 3:7).
Se vaate (Kristuksen morsiamen puku) on pyhien van-hurskaat teot (ILM 19:8).
Autuuden alusasu ja pyhä virkapuku yhdessä muodostivat kaksikerroksisen ylipapillisen varustuksen. Se on esikuva Uuden liiton pyhän papiston palveluasulle, jonka saamme lahjaksi meidän ylipapiltamme, Jeesukselta:
Meidän kaksiosainen valkeuden varustuksemme, us-konvanhurskaus ja elämän vanhurskaus, on koko-naan ylipappimme ja ylkämme Jeesuksen vanhurs-kautta.
Kristuksen mielenlaatu eli Hengen mieli kypsyy Hä-nen elämänsä ja valonsa hedelmänä meissä. Uskonvan-hurskaus Jumalan edessä johtaa parhaimmillaan elämän-vanhurskauteen (eli vaeltamaan Hengessä) ihmisten edessä. Tähän juhla-asuun olemme kaikki kerran viimeistä päähinettä ja kultakoristusta myöten täydellisesti puettuina, mutta jo nyt saamme tuntea juhlariemua Herrassa:
Minä iloitsen suuresti Herrassa, minun sieluni riemuitsee minun Jumalassani, sillä Hän pukee minun ylleni autuuden vaatteet (uskonvanhurskauden), ja verhoaa minut van-hurskauden viittaan (elämän vanhurskauteen), yljän kal-taiseksi, joka kantaa juhlapäähinettä niin kuin pappi, ja morsiamen kaltaiseksi (JES 61:10; PR 38).
Vanhurskauden hedelmän "eri lajeja" käsittelemme lisää seu-raavalla sivulla B3.