C11 JUMALAN TAVOITE osa 2 23.9.2024
Jokainen huone on jonkun rakentama, mutta Jumala on rakentanut kaiken. Kristus on uskollinen Poikana, Hänen huoneensa hallitsijana. Hänen huoneensa olemme me, kunhan loppuun asti säilytämme rohkeuden ja kerskaamme toivosta. (HEPR 3:4,6)
Kristuksen seurakunta on Herran huone, jota Hän itse raken-taa. Jumalan päämäärä on saada työ valmiiksi Kristuksen päivään mennessä. Huoneensa "rakennuspiirustukset" Hän suunnitteli jo ennen maailman perustamista.1) Yllä olevassa jakeessa mainittu verbi rakentaa (kr. kataskeuazō) sisältää kreikan kielessä ajatuk-sen "panna kuntoon, varustaa" (skeuazō = "varustaa"; skeuē = "varustus"). Seurakuntaa, pyhää temppeliä Herrassa, varustetaan parhaillaan kuntoon ylösottoa varten.
Tälle kalliolle Minä rakennan seurakuntani, eivätkä tuo-nelan portit sitä voita (MATT 16:18).
Vähän aikaa kärsittyänne Hän on teidät valmistava (1 PIET 5:10).
Herran huoneen rakentamisen ohella löydämme tuon sanan kata-skeuazō kolmessa muussa yhteydessä Uudessa Testamentissa. Ne antavat esikuvallisia näkökulmia keinoihin, joita Jumala käyt-tää valmistaessaan seurakuntansa lopullista pelastumista var-ten. Seurakunta on Kristuksen morsian, joka viimeistellään hen-gessä kauneimmilleen ennen Sulhasen kohtaamista ja hääjuhlaa?2)
a) Taivuttaminen mielenmuutokseen
Minä lähetän sanansaattajani Sinun edelläsi, hän valmis-taa (= kataskeuazō) tien Sinun eteesi (LUUK 7:27).
Ensi rakkauden sammuminen Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa kohtaan oli johtanut Israelin kansan rakkaudettomuuteen myös lähimmäistä kohtaan. Niinpä kun Jumala halusi Johannes Kastajan välityksella valmistaa kansaansa Jeesuksen saapu-mista varten, Hän antoi saarnan aiheeksi kääntymisen paran-nuksessa sekä Jumalan tykö että laupeuteen lähimmäistä koh-taan.3) Elian henki innoitti Johannes Kastajan voimakkaaseen he-rättävään julistukseen. Se raivasi kansassa tietä mielenmuu-tokselle. Monet taivuttivat sydämensä takaisin Jumalansa tykö, minkä hedelmä näkyi mm. muutoksena suhteessa lähimmäiseen.
Valmistakaa Herralle tie (sydämissänne), tehkää polut Hänelle tasaiseksi. Tehkää hedelmää, jossa kääntymyk-senne (mielenmuutoksenne) näkyy. (LUUK 3:4,8-9)
Hän kääntää monet Israelin lapsista Herran, heidän Ju-malansa tykö. Hän kulkee Herran edellä Elian hengessä ja voimassa kääntääkseen tottelemattomat vanhurskai-den mielenlaatuun, näin valmistaakseen (= kataskeuazō) kansan, joka on Herraa varten valmistautunut (= kataske-uazō). (LUUK 1:16-17)
Jumala tähtää seurakunnassaankin samaan päämäärään: Kris-tuksen mielenlaadun esille pääsemiseen. Kun "kaiken Rakenta-ja" valmistaa ja kunnostaa huonettaan Jeesuksen toista tulemusta varten, ei Hänen sanomansa aihe ole muuttunut. Se kiteytyy Jeesuksen käskyssä seuraajilleen:
Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, kaikella voimallasi ja kaikella ym-märrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi (LUUK 10: 27).
Uuden käskyn Minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin Minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toi-sianne (JOH 13:34; 15:12,17).
Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hylännyt ensirakkautesi. Muista siis, mistä olet langennut, tee parannus ja tee niitä ensimmäisiä tekoja. Minä neuvon sinua ostamaan Minulta tulessa puhdistettua kultaa, että rikas-tuisit. Kaikkia niitä, joita rakastan, Minä nuhtelen ja kuritan. Ahkeroi siis ja tee parannus! (ILM 2:4-5; 3:18-19)
On tulossa minua väkevämpi. Hän kastaa teidät pyhässä Hengessä ja tulessa. Hänellä on kädessään viskain, ja Hän puhdistaa puimatantereensa. (LUUK 3:16-17)
Raamattu ei kerro tarkasti, mikä on se Jumalan sallima puh-distava tuli, jonka läpi Kristuksen seurakunta joutuu kulkemaan, jotta sen usko puhdistuu. Jeesus itse opetti, että jalossa öljy-puussa (Kristuksessa) olevien oksien (uudestisyntyneiden uskovi-en) kaikki kuivat eli hedelmää kantamattomat osat tullaan kar-simaan pois. Ulkonaisesti ahdistavissa oloissa riippuvuus yksin Jumalan huolenpidosta yhdistää Hänen lapsensa alkuseura-kunnan kaltaiseksi tiiviiksi perheeksi. Sen jäsenet oppivat palvelemaan toisiaan talenteillaan: varoillaan, armolahjoillaan ja kyvyillään. Todellinen seurakunta erottautuu (pyhittyy; katso edellinen sivu) opillisista harhoista apostoliselle perustukselle, lah-kohengestä yhteyteen, maailmaan mukautumisesta jumalanpel-koon ja lihallisuuden suosimisesta Hengessä vaeltamiseen. Keski-näinen yhteys rakkaudessa tulee voimistumaan Jeesuksen seu-raajien tuntomerkiksi.4) Ennen kaikkea, Kristuksen morsian sytyte-tään ensirakkauteen ja suureen kaipaukseen Sulhasta kohtaan vähän ennen Hänen saapumistaan pilviin.
Jokaisen oksan Minussa, joka ei kanna hedelmää, Hän kar-sii, ja jokaisen oksan, joka kantaa hedelmää, Hän puh-distaa, jotta se kantaisi runsaamman hedelmän. Jos joku ei pysy Minussa, hänet heitetään pois kuin oksa - ja se kui-vettuu. (JOH 15:1-2,6)
Katso, Minä lähetän sanansaattajani, hän raivaa tien Minun eteeni. Ja äkkiä tulee temppeliinsä (seurakuntaansa) Herra, jota te etsitte. Hän on kuin kultasepän tuli, kuin pesijäin saippua. Hän istuu ja sulattaa, puhdistaa hopean. (MAL 3:1-3)
Puhdistakaa sielunne (mielenne) totuuden kuuliaisuudes-sa vilpittömään veljesrakkauteen ja rakastakaa toisianne kestävästi, puhtaasta sydämestä (1 PIET 1:22). Puhdista-kaa sydämenne, te kahtaalle häilyvät! (JAAK 4:8)
Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä Minä olen pyhä". Vaeltakaa jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. Herran päivä tulee kuin varas ... millaisia teidän tuleekaan olla pyhässä elämässä ja jumalanpelossa odottaessanne ja jouduttaessanne Jumalan päivän tuloa. (1 PIET 1:16-17; 2 PIET 3:10-12)
Mutta kun meitä tuomitaan, se on meille Herra kuri-tusta, ettei meitä yhdessä maailman kanssa tuomittaisi ka-dotukseen (1 KOR 11:32).
Jeesuksen vertaus morsiusneidoista Matteuksen evankeliumin lu-vussa 25 osoittaa varoittavasti kaikkien Sulhasta odottavien alttiu-den vajota uneen. Valvominen vaikeutuu, kun jumalattomuuden pimeys ympärillä sakenee. Helposti "mieli turmeltuu pois vilpittö-myydestä ja puhtaudesta Kristusta kohtaan", kuten Paavali kir-joitti.5) Toisaalta olemme tulleet myös aikaan, jolloin ymmärrys Sulhasen saapumisen läheisyydestä vahvistuu voimakkaasti. Yhä enemmän Herran Henki varustaa palvelijoitaan herättävällä sanalla ja "Elian hengellä" käyttäen heitä välikappaleina seurakuntansa valmistamisessa (kataskeuazō). Vielä tänään kaikilla morsiusnei-doilla on mahdollisuus karistaa unisuutensa ja pyytää öljyä lamppunsa virittämiseksi palavaksi. Ihmisen henki on Herran lamp-pu 6), ja Hän tahtoo täyttää sitä jatkuvasti Hengellään.
Täyttykää Hengellä (EFES 5:18). 7)
Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että olette nuhteettomia Herramme Jeesuksen Kristuksen päivä-nä. Jumala on uskollinen. (1 KOR 1:8-9)
b) Palauttaminen rakennuspiirustuksiin
Toisen kerran tuo Herran huoneen "rakentamisverbi" kataskeuazō esiintyy, kun UT kuvaa Ilmestysmajan valmistamista, sen esineiden järjestämistä pappispalvelua varten sekä Kristuksen ylivertaisuutta näihin esikuviinsa verrattuna.
Ilmestysmaja oli valmistettu (= kataskeuazō) ... Kun nyt kaikki (esineet) on näin järjestetty (= kataskeuazō), papit käyvät joka päivä ilmestysmajan etummaisessa osassa toi-mittamassa palvelusta. (HEPR 9:2,6)
Hän (Jumalan Poika) on uskollinen asettajalleen, niin kuin Mooseskin oli ”koko Hänen huoneessaan”. Hänen on kui-tenkin katsottu Moosekseen verrattuna ansaitsevan niin pal-jon suuremman kunnian kuin on Hänen kunnia, joka ra-kentaa (= kataskeuazō) huoneen kunniaa suurempi. (HEPR 3:2-3)
Mooses vastaanotti Jumalalta yksityiskohtaisen mallin Ilmestys-majan pystyttämisestä ja jumalanpalveluksen järjestämisestä siinä. Kun hän teki kaiken tarkasti ”piirustusten” mukaan, Herra ilmestyi telttamajaan kansansa keskelle johdattamaan sitä Luvattuun Maa-han.8) Ilmestysmaja on Kristuksen ja Hänen seurakuntansa esiku-va. Kuinka paljon ennemmin Suunnittelijan rakentamisohjeet tulee huomioida seurakunnassa, joka valmistautuu kohtaamaan Herransa.
Hänessä koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa. Te olette apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Jeesus Kristus. Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kans-sa Jumalan asumukseksi Hengessä (EFES 2:20-22).
Jeesus valoi seurakunnalle ikuisesti kestävän kalliopohjan, kun Hän uhriverensä hinnalla osti sen itselleen. Jeesus opetti apostoleita yksityiskohtaisen tarkasti Isän laatiman suunnitelman mukaan. Myöhemmin Hänen Henkensä innoitti apostolien puheita ja kirjeitä, joilla he rakensivat seurakunnalle perustuksen. Tässä ope-tuksessa pysyvä, sanan rakennusohjeiden mukaan valmistuva, Kristuksen seurakunta on Jumalan viisauden ainutlaatuinen luomus ja todistaja:
Näin Jumalan moninainen viisaus tulee nyt seurakun-nan kautta tunnetuksi taivaallisille hallituksille ja valloille sen ikuisen suunnitelman mukaisesti, jonka Hän oli tehnyt Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (EFES 3:10-11).
Seurakunnalle uskotun sanan kautta ymmärrämme, kuinka Jumala on kaiken Rakentaja.9) Hän loi enkelikunnan (kerubit, serafit ja tavalliset enkelit) kunniakseen toimittamaan henkimaailmassa teh-täviä ennalta laaditun järjestyksen mukaan.10) Raamattu kertoo, kuinka Hän voimallaan määräsi elollisen luomakunnan ja koko universumin noudattamaan eksakteja luonnonlakeja.11) Jumalan ihmeellisimmästä viisaudesta kertoo kuitenkin Hänen tavoitteensa Kristuksessa: lunastaa ja valmistaa (kataskeuazō) Paholaisen an-saan langenneista ja synnin hallintavaltaan joutuneista ihmisistä itselleen huone, seurakunta, pyhittää se vaeltamaan tahtonsa mu-kaan ja varustaa kertomaan Hänen hyvä pelastustahtonsa koko ihmiskunnalle. Jumalan iankaikkinen suunnitelma kaiken en-nalleen asettamiseksi Kristuksessa tulee pian täyttymään.12)
Mooses oli Jumalan huoneen uskollinen palvelija kaikessa - myös ilmestysmajan ralentamisessa mallin mukaan. Monin verroin enemmän "Kristus on uskollinen Poikana, Hänen huoneensa hal-litsijana."13) Sen vuoksi uskon, että ennen "huoneen Hallitsijan" fyysistä paluuta seurakunta kunnostetaan lähemmäksi alkuperäisiä "rakennuspiirustuksia" eli apostolisen opetuksen perustusta. Jeesuksen paikallisille seurakunnille lähettämät kehottavat ja roh-kaisevat kirjeet opastavat tähän suuntaan. Kirjeiden sanomaa olemme avanneet sivulla Valmistautuminen.
Ehkä selvimmin Kristuksen seurakuntaruumiille tarkoitetun käytän-nön yhteisöllisyyden perusmalli piirtyy alkuseurakunnan kaut-ta. Raitis apostolinen opetus ei sisältänyt mitään aineksia "hyvän- ja pahantiedon puusta". Se torjui seurakunnan sisälle pyrkivät ek-syttävät harhaiset opit, perinnäissäännöt ja mukautumisen ihmis-mielipiteisiin. Ensimmäiset kristityt eivät ainoastaan pysyneet apostolien opetuksen kuuntelemisessa ja lukemisessa, vaan ojen-sivat vaelluksensa tuon opin mukaiseen jumalanpelkoon.14) Heille ei myöskään riittänyt vain ajan viettäminen keskinäisessä ohjel-mallisessa yhdessäolossa ja rakkausaterioilla. Raamatun lehdiltä luemme, millainen moniulotteinen vuorovaikutus vallitsi ensim-mäisten kristittyjen kokoontumisissa. Herran Jeesuksen kunniaksi jokaisella oli jotakin annettavaa. Seurakunnan jäsenet palvelivat toisiaan armolahjoillaan, neuvoillaan ja varoillaan.15) Tällä tavalla monet uskovien sielunhoidolliset ja aineelliset haasteet sekä opil-liset kysymykset tulivat ratkaistuksi yhteisön sisällä Hengen ohjauksessa. Ei ole ihme, että uskovien keskellä kaikui kiitollinen ylistys Jumalaa kohtaan.16) Tämä on edelleen Hengen tavoite.
Päinvastainen nykyiselle yhä uusien uskonyhteisöjen perustamis-trendille ja samankin paikkakunnan kristittyjen erillisyydelle oli alkuseurakunnan uskovien kokoontuminen yhteen rakkaudessa ja huolenpidossa. Kristittyjen hengellisen kasvun keskeneräisyys, luonteiden erilaisuus tai mielipide-erot eivät tuolloin muodostuneet esteeksi yhteen kokoontumiselle. Ei ollut myöskään Internetin kautta kotisohvalle saatavaa video-opetusta madaltamassa kyn-nystä jäädä pois Jumalan lasten fyysisestä perheyhteydestä. Vastustajan yhteistyö lihallisen kristillisyyden kanssa on vuosien saatossa päässyt murtamaan sekä apostolien opetusta että käsitystä raamatullisesta paikallisseurakunnasta. Somen myötä pahan puhuminen, juoruaminen ja riitely uskovien kesken on siirtynyt valitettavasti sekulaarin maailman luettavaksi. Kuitenkin, koska Jumalan tavoite ja "piirustukset" seurakunnan suhteen eivät ole muuttuneet, uskon Hänen palauttavan todellisen "huo-neensa" alkuperäiseen kuntoon ennen sen nostamista pois maail-masta.
He pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yh-teydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa (APT 2:42).
Pitäkäämme huolta toisistamme rohkaisuksi rakkauteen ja hyviin tekoihin. Älkäämme jättäkö yhteistä kokoon-tumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehot-takaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän.(HEPR 10:25)
Te olette kaikessa rikastuneet Hänessä, kaikessa pu-heessa ja kaikessa tiedossa. Näin on todistus Kristuksesta vahvistettu teissä, niin ettei teiltä puutu mitää mistään armolahjasta odottaessanne Herramme Jeesuksen Kristuk-sen imestymistä. (1 KOR 1:5-8)
c) Evankeliumin julistamisen loppuunsaattaminen
Uskon kautta rakensi (= kataskeuazō) Nooa pyhässä pe-lossa arkin perhekuntansa pelastukseksi (HEPR 11:7).
Jumala pitkämielisesti odotti Nooan päivinä, jolloin ra-kennettiin (= kataskeuazō) arkkia. Siinä pelastui veden kautta vain muutamia. (1 PIET 3:20)
Julistin kaikkialla, että on tehtävä parannus, käännyttävä Jumalan puoleen ja tehtävä parannuksen mukaisia tekoja. Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, vaan Hän on pit-kämielinen teitä kohtaan. Hän ei näet tahdo, että ku-kaan joutuu kadotukseen vaan että kaikki kääntyi-sivät. Mutta Herran päivä tulee kuin varas. (APT 26:20; 2 PIET 3:9-10)
Nooa sai Jumalalta riittävän ajoissa rakennusohjeet pelastavan arkin varustamista varten. Herra kertoi tuomitsevansa turmel-tuneen ihmissuvun pahuuden, mutta tekevänsä liiton yhteydes-sään nuhteettomasti vaeltaneen Nooan kanssa.17) Varmaankin Nooan aikalaiset ihmettelivät aluksen pystyttämistä kuivalle maal-le. Koko rakennusprojektin ajan hän siten joutui perustelemaan arkin välttämättömyys edessä olevasta tuomiosta selviämiseksi. Raamattu nimittääkin Nooaa "vanhurskauden saarnaajaksi", jota Jumala käytti muistuttamaan synnin tuomitsemisesta. Kuten yllä oleva raamatunjae kertoo, Jumala samanaikaisesti kärsivällisesti odotti, että ihmiset kääntyisivät pois väkivallastaan ja etsisivät Hänen kasvojaan.
Mutta maa oli turmeltunut Jumalan edessä ja tullut täyteen väkivaltaa (1 MOOS 6:11).
Ei Jumala säästänyt enkeleitäkään, jotka tekivät syntiä, vaan syöksi heidät pimeyden kahleissa syvyyteen säilytettäviksi tuomiota varten. Eikä Hän säästänyt muinaista maailmaa, vaikka Hän varjeli Nooan, vanhurskauden saarnaajan, ja seitsemän muuta, kun antoi vedenpaisumuksen peittää jumalattoman maailman. (2 PIET 2:4-5)
Arkki ja sen rakentaminen (kataskeuazō) on voimakas esikuva pe-lastuksesta Jeesuksessa sekä seurakunnasta, joka julistaa evan-keliumia hukkuvan ihmiskunnan keskellä. Viimeiseen hetkeen saakka ennen Jeesuksen saapumista ja tuomioiden vuotamista on arkin ovi avoinna. Seurakunnan sanoma maailmalle sisältää to-tuuden synnistä, joka hallitsee epäuskoista ihmistä; vanhurs-kaudesta, joka Jeesuksessa on jokaisen omistettavissa; tuo-miosta, joka ilman Jeesusta on kadottava.18)
Valtavana kohosi arkki tuon ajan ihmisten keskellä. Kukaan ei voinut kulkea ohitse ottamatta mielessään kantaa sen olemas-saolon merkitykseen. Goofer-puinen19) arkki loisti Jumalan kirk-kautta ja vanhurskautta kuin totuuden pylväs ja perustus. Sel-laiseksi Jumala haluaa rakentaa (kataskeuazō) myös seurakun-tansa:
Jumalan huone, joka on elävän Jumalan seurakunta, on totuuden pylväs ja perustus (1 TIM 3:15).
Ja niin kuin ihmisille on määrätty, että heidän on kerran kuoltava ja sen jälkeen tulee tuomio, samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta Hän ottaisi pois monien synnit, ja Hän ilmestyy toisen kerran, ei enää synnin tähden, vaan pelastukseksi niille, jotka Häntä odottavat. (Hepr 9:27-28)
Halveksitko Hänen hyvyytensä, kärsivällisyytensä ja pitkä-mielisyytensä runsautta? Etkö ymmärrä, että Jumalan hy-vyys vetää sinua parannukseen. Kovuudellasi ja sydäme-si katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa Jumalan vihan päiväksi, jolloin Hänen vanhurskas tuomionsa il-mestyy. Silloin Hän maksaa jokaiselle hänen tekojensa mu-kaan. (ROOM 2:4-6)
Yhteenveto:
Tällä sivulla olemme kolmen todistajan - Johannes Kastajan, Moo-seksen ja Nooan - silmin ennakoineet Jumalan huoneen, seura-kunnan, rakentamista. Heidän palvelutyöhönsä liittyvät esikuvat osoittavat, että Jumala valmistaa asumuksensa, "pyhän temppelin Herrassa", tarkasti alkuperäisen suunnitelmansa mukaiseen jär-jestykseen. Hän aivoitteli sen Kristuksessa jo ennen maailman perustamista.20) Tuon päämäärän toteutuminen saattaa meistä tuntua etäiseltä, kun kipuilemme oman ja seurakuntamme kes-keneräisyyden kanssa. Kuitenkin, vuosituhansien saatossa Kaikki-valtiaan Isämme iankaikkiset aivoitukset Kristuksen maailmaan-tulon valmisteluissa ovat täyttyneet ajallaan. Pelastushistoria tältä osin on selvästi loppusuoralla. Ei kulu enää pitkä aika seurakunnan (ja myöhemmin Israelin) lopulliseen "kuntoon laittamiseen" (kata-skeuazō). Kun ennalta määrätty hetki koittaa, on Hänellä keinot täyttää sanansa viimeisetkin lupaukset nopeasti.21)