C5 LUOTETTAVUUS 22.1. 2022
Annan neuvoni niin kuin se, joka on saanut Herralta armon olla luotettava (1 KOR 7:25).
Ennen kuin Paavali saattoi kirjoittaa näin, hänen oli koettava jotakin aivan päinvastaista. Hänen tuli näh-dä itsensä pohjaan asti petollisena syntisenä ja it-sessään epäluotettavana ihmisenä (ROOM 7:18-19,24; 1 TIM 1:15; JER 17:9). Vasta sen jälkeen kun Paavali Jaakobin tavoin (hepr. muodon Ja'akov merki-tykset: "tulee jäljessä", "syrjäyttää viekkaasti", "pet-tää"; 1 MOOS 27:36; 32:28) oli tunnistanut ja myön-tänyt luontaisen petturuutensa, ryhtyi armon Hen-ki valmistamaan hänestä käyttökelpoista astiaa Ju-malan käyttöön.
Vanhan Testamentin ajoista alkaen Jumala on etsinyt Valtakuntansa tehtäviin ihmisiä, joihin Hän on saa-nut muovata luotettavuuttaan. Pyhän kirjan alku-peräisessä sanastossa esiintyy puolisen tusinaa eri ilmaisua, jotka suomalaiseen Raamattuun on kään-netty sanalla luotettava. Näiden ilmaisujen muita merkityksiä ovat uskollinen, rehellinen, totuudelli-nen, kestävä (luja), pysyvä ja varma. Kolme viimeistä laatusanaa kuvaavat luotettavuuden erästä erityispiir-rettä: vakaana säilymistä. Vankkumaton luotetta-vuus kuuluu Jumalan olemukseen, joten mikäli sitä löytyy ihmisestä, on se Hänestä lähtöisin (JOH 8: 26).
Voidakseen käyttää ihmistä enemmän, Jumala ensin koettelee hänet. Tässä testissä uskovalle selviää, kuinka pitkälle Hengen työ luotettavuuden aikaansaa-miseksi on edennyt hänessä. Eräs lähiomaisistani pal-veli kymmenet vuodet suuren traktoritehtaan laadun-valvonnassa. Hän suoritti moottoreille koekäytön ennen kuin ne hyväksyttiin myyntiin. Koestuksessa moottoria rasitettiin suurella teholla, jotta mahdolliset valmistusviat paljastuisivat. Vain testin läpäisseet moottorit olivat valmiit voimanlähteiksi raskaissa maatalous- ja metsätöissä käytettäviin traktoreihin. Myös ihmisen luotettavuus Jumalan palvelijana tulee koetelluksi monenlaisten kiusausten, epäilysten, ih-missuhteiden ja opinkäsitysten ristipaineessa.
Kuningas Salomon luotettavuus ei säilynyt elämän loppuun asti. Tunneperäinen mieltyminen valtakun-nan vierasheimoisiin naisiin voitti hänen halunsa olla kuuliainen Jumalan sanalle (1 KUN 11:1-2). Daavidin hetkellisiin lankeemuksiin verrattuna Salomon tahto-elämästä paljastui pysyvämpiluonteinen vaurio. Sen seurauksena hänellä ei ollut voimaa selviytyä koe-tuksen läpi, vaan hänen sydämensä taipui vaimojen mukana epäjumalanpalvelukseen (1 KUN 11:3-4). Syntyneen luottamuspulan takia Jumala ei voinut enää säilyttää Israelin valtakuntaa Salomon jälkeläi-sillä, vaan repäisi sen heiltä pois (1 KUN 11:9-12).
Luotettava mies saa runsaan siunauksen (SNL 28:20).
Yhä edelleen luotettavuuskriisi (luottamuspula) on te-kijä, joka estää Jumalaa uskomasta lapselleen vas-tuunalaisia armoituksia Hengen lahjoineen. Voipa sel-lainen olla laajemminkin rajoittamassa herätyksen puhkeamista seurakunnan keskelle. Lienee siksi mie-lekästä tutkia luotettavuuden tunnusmerkkejä lähem-min sanan avulla. Kuten edellä totesimme ne eivät ole uskovan omin ponnisteluin saavutettavissa, vaan Jeesusta seuratessa kypsyvät Hengen hedelmänä hänessä. Paavalin sanoin: "On Herran armoa saada olla luotettava." (1 KOR 7:25)
a) Luotettavuus ilmenee Jumalan pelkona
Joka vaeltaa suoraan, se pelkää Herraa (SNL 14:2).
Raamatun mukaan luotettava ihminen omaa terveen jumalanpelon. Halu kuuliaisuuteen eli tahdon taivut-tamiseen Jumalan sanan alle on hänelle kurinalai-suuden portti myös viisauteen ja ymmärrykseen (SNL 8:12-16; 9:10; 15:31-33). Koetuksen kestävä luotet-tavuus on erityisen tärkeä ominaisuus seurakunnan vanhimmille, paimenille ja opettajille, jotka jakavat totuuden sanaa ja ovat laumalle esikuvina.
Pyri osoittautumaan Jumalan edessä koetuksen kestä-väksi työntekijäksi ... joka jakaa totuuden sanaa oi-kein (2 TIM 2:15).
Jerusalemin johtoon minä asetin veljeni Hananin ja linnanpäällikkö Hananjan, sillä hän oli luotettava mies ja pelkäsi Jumalaa enemmän kuin monet muut (NEH 7:2).
Sinun tulee valita kansasta kykeneviä ja Jumalaa pelkääviä, luotettavia ja väärää voittoa vihaavia mie-hiä ja asettaa heidät päälliköiksi kansalle (2 MOOS 18:21).
b) Luotettava ihminen ei etsi omaansa
Monet sananpaikat osoittavat, että luotettava Herran palvelija on kuollut oman edun etsimiselle. Hän ei tavoittele omaa kunniaansa, ei suosiota ihmisten sil-missä eikä aineellista rikastumista. Luotettava ihmi-nen haluaa nähdä Jeesuksen tulevan korotetuksi ja Hänen valtakuntansa menestyvän.
Se, joka puhuu omia ajatuksiaan, etsii omaa kunni-aansa. Mutta se, joka etsii lähettäjänsä kunniaa, on luotettava, eikä hänessä ole vääryyttä (JOH 7:18).
Luotettava ei ole se, joka itse suosittelee itseään, vaan se, jota Herra suosittelee (2 KOR 10:18). Mo-net kuuluttavat omaa uskollisuuttaan, mutta kuka löy-tää luotettavan miehen (SNL 20:6).
Koska Jumala on katsonut meidän kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi, me puhumme, em-me miellyttääksemme ihmisiä vaan Jumalaa (1 TESS 2:4).
Luotettava mies saa runsaan siunauksen, mutta se, jolla on kiihko rikastua, ei jää rankaisematta (SNL 28: 20).
c) Luotettavuus ilmenee puheessa
Apostoli Paavalilla oli kaksi työtoveria, joita hän arvosti erityisen luotettavina. He olivat Timoteus ja Titus. Heidän uskonelämänsä kehittymistä Paavalilla oli ollut mahdollisuus seurata varhaisesta alkaen (APT 16:1-3; FIL 2:19-23; 1 TESS 3:2; 2 TIM 3:10-11; 1 KOR 4:17; 2 KOR 8:16-17,23; 12:18; TIT 1:4-5). Siitä kuinka Paavali neuvoi nuorempia veljiään olemaan seurakun-nan esikuvina, huomaamme, että myös puhdas puhe ja terve opetus kuuluvat kristityn luotettavuuden ja käyttökelpoisuuden tunnusmerkkeihin.
Ole sinä uskovien esikuva puheessa, vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa (1 TIM 4:12).
Pysy erossa epäpyhistä ja tyhjistä puheista. Jos joku puhdistaa itsensä kaikesta tuollaisesta, hänestä tulee astia arvokkaaseen käyttöön, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen ja kaikkiin hyviin tekoihin valmis (2 TIM 2:16,21).
Ole itse kaikessa hyvien tekojen esimerkkinä. Ope-tuksesi olkoon puhdasta ja arvokasta, puheesi tervet-tä ja moitteetonta (TIIT 2:7-8).
Myös seurakuntapalvelijoiden tulee olla kunnioituksen arvoisia ja puheissaan luotettavia (1 TIM 3:8-10)
Mitä olet monien todistajien läsnä ollessa minulta kuullut, usko se luotettaville ihmisille, jotka sitten ky-kenevät opettamaan muitakin (2 TIM 2:2).
d) Luotettavuus koetellaan
Pyri osoittautumaan Jumalan edessä koetuksen kes-täväksi (kreikaksi dokimos) työntekijäksi, jonka ei tarvitse hävetä työtään (2 TIM 2:15).
Paavalin tässä käyttämän ilmaisun dokimos merkitys on "luotettava", "koeteltu", "todistettu kestäväksi", "hyväksytty". Nimitystä dokimos käytettiin 1. vuosi-sadalla myös rehellisistä rahanvaihtajista, jotka hy-väksyivät maksuvälineeksi vain täysipainoisia metalli-kolikoita. Jotkut ihmiset pyrkivät nimittäin vuolemaan pehmeästä metallista valmistetun rahan reunat pie-nemmiksi ja valamaan irronneesta materiaalista uutta rahaa. Kunnialliset rahanvaihtajat eivät kuitenkaan ottaneet tällä tavalla kevennettyjä (väärennettyjä) kolikoita lainkaan kiertoon. Dokimoksen koeteltua mielenlaatua Paavali vertaa koetuksen kestävän Her-ran palvelijan luotettavuuteen.
Hopealle sulatin, kullalle uuni, mutta sydämet koet-telee Herra (SNL 17:3). Sinä, Herra, tunnet minut, Sinä näet minut ja tutkit, millainen sydämeni on Sinua kohtaan (JER 12:3).
Tervehdys Apellekselle, koetuksen kestäneelle (doki-mos) Kristuksessa (ROOM 16:10).
Myös seurakuntapalvelijoiden tulee olla kunnioituksen arvoisia ... ei paljon viinin nauttijoita eikä väärän voiton tavoittelijoita vaan sellaisia, jotka säilyttävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa. Heitäkin on ensin koeteltava. Sitten palvelkoot, jos ovat nuh-teettomia. (1 TIM 3:8-10)
Meidän kehotuksemme ei ole lähtöisin eksytyksestä, ei epäpuhtaasta mielestä eikä kavaluudesta. Koska Juma-la on katsonut meidän kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi, me puhumme, emme miellyt-tääksemme ihmisiä vaan Jumalaa, joka koettelee sy-dämemme (1 TESS 2:4).
d) Luotettavuus ja lankeemukset
Luotettavuuden sisäinen rakentuminen kristityssä Hengen vaikutuksesta on koko elämän mittainen pro-sessi. Jatkuvasti sen vahvuus on koetuksella ja useinkin sen kehittymättömyys paljastuu. Raamatun esimerkkien valossa hetkittäisellä lankeemuksellam-me ei kuitenkaan luotettavuuden lopputuloksen kannalta ole niin paljon merkitystä kuin sillä, miten erehdykseemme suhtaudumme ja miten sen jälkeen toimimme.
Pietari lankesi ihmispelossa kieltämään vangitun Jeesuksen, mutta katui tekoaan ja palasi Herran ar-mon kasvatettavaksi. Deemas kieltäytyi työtoverinsa Paavalin ensimmäisen vangitsemisen jälkeen ristin-tiestä. Hänen ei kuitenkaan kerrota etsiytyneen ta-kaisin työyhteyteen vaan rakastuneen "vapauteen" tässä maailmassa (FILEMON 23-24; 2 TIM 4:10). Näistä kahdesta esimerkkihenkilöstä Pietari säilytti luotettavuutensa Jumalan edessä.
Daavid lankesi aviorikokseen sekä 5. ja 9. käskyn rikkomiseen, mutta syvästi erehdystään katuen halusi nousta alennustilastaan. Hänen poikansa Salomo sen sijaan ei missään vaiheessa saanut katkaistua Herran sanan vastaista mieltymystään pakanallisiin naisiin, minkä seurauksena joutui antautumaan epäjumalan-palvelukseen. Vaikka Daavidin synti tuotti paljon kärsimystä hänen perhe-elämäänsä, hänen luotetta-vuutensa Jumalan silmissä ei kuitenkaan kokenut lopullista haaksirikkoa (2 SAM 12:7-14; 22:22-24; 1 KUN 14:8; 15:4-5).
Jumala sallimat kiusaukset - yhtä hyvin kuin lankee-muksemme - antavat meille tietoa rakkaudestamme ja luotettavuudestamme Jeesusta kohtaan. Niillä on erittäin tärkeä sanomansa, jota olemme käsitelleet aikaisemmin sivuilla
C1.1 Usko ja tahto
C1.3 Tahto ja voima
Omassa elämässäni olen huomannut, että pelkkä syntien katuminen ja anteeksisaaminen ei anna voimaa niiden voittamiseen - ellei Jumala saa samalla uudistaa tahtoelämääni. Lankeemukseni on aina signaali siitä, että tahtoni ei ole taipunut koko-naan Hänen sanansa alle. En ole etsinyt tai hy-väksynyt täydestä sydämestäni Hänen suunnitel-maansa elämäni kaikkiin vaiheisiin. En ole halunnut kieltää itseäni enkä ottaa ristiäni! Jumalan Hengen hyvä työ, joka tähtää sisäiseen paranemiseen ja lihallisuutta kuolettavalla voimalla vahvistamiseen, on kohdallani selvästi kesken. Niinpä lankeemusteni ja epäonnistumisteni tehtävä on pysäyttää näkemään luonnollisen ihmiseni epäluotettavuus, lihani pettu-ruus. Niiden tarkoitus on ohjata yhä syvempään riip-puvuuteen Jeesuksesta, Hänen armostaan, läsnä-olostaan ja johdatuksestaan kaikissa tilanteissa. Vain Hänen varassaan pysyessäni Jumala voi vaikuttaa minussa hengellisen kasvun etenemistä kohti luo-tettavaa hedelmän kantamista.