D8 Sadonkorjuun kolme vaihetta
Raamatun historia kertoo erityisesti ohran, vehnän ja viinirypäleen korjuuajoista israelilaisessa maanviljelyssä. Ne symboloivat osu-vasti sadonkorjuuvaiheita ihmiskunnassa, jonka keskelle Jumala suurena Puutarhurina on kylvänyt hyvän siemenensä (MATT 13: 37-38; 1 PIET 1:23; JAAK 5:7).
Hyvin tiivistetyssä muodossa kolmiosaisen sadonkorjuun vai-heet nousevat esille seuraavissa Paavalin 1. korinttilaiskirjeen ja-keissa:
Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena kuolemaan nukku-neista. Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, jokainen vuorollaan, a) esikoisena Kristus ja sitten
b) Kristuksen omat Hänen tullessaan.
c) Sitten tulee loppu, kun Hän luovuttaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman (1 KOR 15:20,22-24).
a) Ohra leikattiin keväällä ensimmäisenä
Ohrasta saatu ensimmäinen uutislyhde vietiin satokauden alussa heilutusuhriksi Herran eteen, jolta tuli siunaus koko vuoden sadolle (3 MOOS 23:10-11; 4 MOOS 15:21). Uutislyhde edustaa Jee-susta Kristusta, joka Pääsiäisenä avasi ylösnousemuksen kautta tapahtuvan elonkorjuun Jumalan valtakunnassa. Sadonkorjuu kuo-lemattomuuteen ei olisi mahdollinen ilman tätä ensihedelmän antia, Hänen uhrikuolemaansa ja ylösnousemustaan (JOH 12:24; APT 26:23). Kaikki juutalaiset ja pakanat, jotka Jeesuksen lu-nastustyön ansioon uskossa turvautuen lähestyvät Jumalaa, ovat pyhiä ja saavat osakseen Herran suosion:
Jos uutislyhde on pyhä, niin on myös koko taikina (ROOM 11: 16; 1 KOR 5:7).
Pappi heiluttakoon lyhdettä heilutusuhrina Herran edessä, että saisitte osaksenne Herran suosion (3 MOOS 23:11).
Ihmisten joukosta kootaan ensimmäisenä hedelmänä talteen 144000 erikoisjoukko (ILM 7:1-8). Se muodostuu Karitsaa seuraa-vista, moitteettomista Jaakobin poikien jälkeläisistä:
Nämä ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, minne tahansa Hän menee. Heidät on ostettu ihmisten joukosta ensi hedelmäk-si Jumalalle ja Karitsalle. Heidän suussaan ei ole havaittu valhetta, he ovat moitteettomia (ILM 14:4-5).
b) Sitten korjattiin vehnäsato
Viisikymmentä päivää ohranleikkuun jälkeen aloitettiin vehnän korjaaminen (3 MOOS 23:15). Israelin seudun ohra ja vehnä ovat ihmiskunnan varhaisimpia viljeltyjä viljoja. Tavallisen vehnän ohella maahan kylvettiin myös spelttivehnää, josta on arkeologisia ha-vaintoja tuhansien vuosien takaa ennen ajanlaskumme alkua (HES 4:9).
Raamatun esikuvissa vehnäsato edustaa Jumalan ait-toihin maan päällä kypsyvää ihmissatoa, joka erotetaan rikkaviljasta aikojen lopulla (MATT 13:24-30).
Koko vehnäsato ei kypsy yhtäaikaa, vaan sen korjaaminen tapah-tuu vaiheittain Jumalan säätämän elonkorjuuajan puitteissa.
Vehnästäkin tuotiin ensin uutislahjana Herralle kaksi happamana leivottua leipää. Niitä heilutettiin telttamajassa Herran edessä yhdessä kahden uhrikaritsan kanssa (3 MOOS 23:15-17,20). Kaksi happamana leivottua vehnäleipää ja kaksi karitsaa heilutusuhrina Herralle viittaavat kahteen synnin hapattamaan ihmisryhmään, jotka molemmat pelastuvat vain Uhrikaritsan, Jeesuksen, sovitus-ansion tähden. Ne ovat messiaanisista ja pakanauskovista muo-dostuva seurakunta ja Israelin jäännös (ROOM 3:23-30; 9:24; 11:25-27,32; SAK 12:10; HES 36:26-32).
Jumalan luomistekojen ensi hedelmänä ihmiskunnan vehnäpel-lossa tuleentuu Kristuksen seurakunta (JAAK 1:18). Tämän vehnäsadon 1. osan leikkaamista Jeesuksen takaisintulon yhtey-dessä Raamattu kuvailee monin tavoin useissa jakeissa, esimer-kiksi JOH 14:2-3; 1 TESS 4: 16-17; ILM 7:9-15.
Heti kun sato on kypsä, Hän lähettää sirpin. On tullut sa-donkorjuun aika (MARK 4:29).
Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, jokainen vuorollaan, esikoi-sena Kristus ja sitten Kristuksen omat Hänen tulemuk-sessaan. Kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme (1 KOR 15:22-23,52).
Tämän jälkeen minä näin suuren joukon ihmisiä, joita ei kukaan voinut laskea, kaikista kansanheimoista, sukukun-nista, kansakunnista ja kielistä. He seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä yllään pitkät, valkeat vaatteet ja käsissään palmunoksat (ILM 7:9).
Yksi maan elonleikkuuseen liittyvistä VT:n esikuvista on Pasuu-nansoiton päivä, joka katkaisi israelilaisen sadonkorjuuvuoden (3 MOOS 23:24). Heti Pasuunansoiton päivän jälkeen vietet-tiin Suurta sovituspäivää, joka on ennakkokuva lopun ajan Is-raelin sovittamisesta Herran edessä (3 MOOS 23:27-28). Jaa-kobin jäännös eli vehnäsadon 2. osa kypsyy korjattavaksi pasuu-navitsausten aikana (DAN 12:1; ROOM 9:27-29; 11:23-27; HEPR 8:10; ILM 14:16).
Israel on Herralle pyhitetty, Hänen satonsa esikoinen (JER 2: 3). "Se on sovituspäivä, jolloin teille toimitetaan sovitus Her-ran, teidän Jumalanne, edessä" (3 MOOS 23:28).
Seitsemäs enkeli puhalsi pasuunaan (ILM 11:15). Niin pilven päällä istuva heitti sirppinsä maan päälle, ja maan sato lei-kattiin (ILM 14:16).
Herralle pyhitetty Israelin kansan jäännös, Hänen satonsa esi-koinen maan päällä, kypsyy leikattavaksi ankarassa Jaakobin ah-distuksessa (JER 30:7; SAK 13:9). Se katuu syntejään, turvautuu Jeesuksen sovitustyöhön, armahdetaan ja kootaan omaan maa-hansa (HEPR 8:10; JER 33:7-11,14-16; HES 36:24-28; SAK 12:10; 13:8-9). Näin Israel tulee oksastetuksi jälleen omaan öljypuuhunsa (ROOM 11:23-24).
Paatumus on kohdannut osaa Israelista, ja se kestää, kunnes täysi määrä pakanoita on tullut sisälle. Sitten koko Israel on pelastuva. "Ja tämä on Minun liittoni heidän kanssaan, kun Minä otan pois heidän syntinsä." (ROOM 11:25-27)
Israelilainen maanvijelijä ei leikannut viljapeltoaan reunoja myöten eikä palannut poimimaan sinne jääneitä tähkäpäitä jälkeenpäin (3 MOOS 23:22). Köyhät ja muukalaiset saivat suorittaa jälkikor-juun. Näyttäisi siltä, että myös Jumalan suuressa vehnänkorjuus-sa on ihmisryhmiä, jotka poimitaan talteen ikäänkuin jälkikorjuun yhteydessä. Kristuksen valtakuntaan pelastetaan nimittäin myös Jeesuksen "vähimpiä veljiä" (Jaakobin jälkeläisiä) ahdistuksen aikoina käytännöllisellä tavalla auttaneet ihmiset (MATT 25:31-36). Viimeiseksi talteen korjataan VT:n pyhät sekä ylösoton jälkeen Jeesuksen todistuksen tähden marttyyrikuoleman kär-sivät uskovat (ILM 14:6-13). Heidän heräämisensä ylösnousemuk-sen aamuun tapahtuu vähän ennen 1000-vuotisen valtakunnan perustamista (ILM 20:4-6; JES 26:19; DAN 12:13; MATT 8: 11). Mielenkiintoista on myös nähdä, mitä tarkoitti Jeesuksen lupaus vanhurskaan palkasta niille "Israelin huoneen kadonneille lampaille", jotka ottivat vastaan Jeesuksen opetuslapsia ja auttoi-vat heitä alkuseurakunnan ahdingon aikana (MATT 10:5-7,23,40-42).
Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. Autuaita ja pyhiä ovat ne, joilla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kris-tuksen pappeja ja hallitsevat Hänen kanssaan tuhat vuotta (ILM 20:5-6).
Ensimmäinen ylösnousemus käsittää siis koko Jumalan veh-näsadon korjaamisen talteen: seurakunnan kokoamisen taivaa-seen, Israelin jäännöksen keräämisen omaan maahansa ja jälkikorjuun viljan herättämisen eloon 1000-vuotisen valtakuntaan. Kaikilla 1. ylösnousemuksen kautta pelastuneilla ihmisillä on mer-kittävä tehtävä Jeesuksen perustamassa 1000-vuotisessa valta-kunnassa (ILM 20:4-6; DAN 7:22; LUUK 22:29-30).
Viimeisen pasuunan puhallukseen liittyy viesti Kristuksen kunin-kuuden toteutumisesta maan päällä, Jumalan vihan puhkeami-sesta kansojen ylle ja tulevasta tuomiosta (ILM 11:15-18; 14:7). Oinaansarvisen soofar-torven soittamisella varoitettiin israelilaisia edessä olevasta tuomiosta (JER 4:5-8; 6:1; HES 33:2-6) ja ilmoitettiin uuden kuninkaan nousemisesta hallitsemaan (1 KUN 1:34-35). Maanvijelyksessä Pasuunansoiton päivä ja Suuri sovi-tuspäivä merkitsivät helteiden alkamista ja kolmannen sadon kyp-symistä. Lopun ajan seitsemänessä pasuunassa päättyy ihmiselle annettu aika pelastumiseen Jeesuksen lunastustyön perusteella (ILM 10: 5-7; 11:15-18).
c) Keskikesän jälkeen oli vuorossa hedelmien sato
Loppukesällä helteiden aikana kypsyivät viikunan, oliivin ja viini-rypäleen hedelmät. Ilmestyskirjassa esitetyn maan elonkorjuun yhteydessä viljasato leikataan talteen, mutta rypälesato poljetaan viinikuurnassa (ILM 14:17-20). Tämä kuvaa suurta erottelua, joka sisältyy Jeesuksen ja Hänen enkeleittensä suorittamaan viimeiseen sadonkorjuuseen ihmiskunnassa: toiset kerätään talteen Ju-malan valtakuntaan, toiset jätetään Jumalan tuomion alaisiksi (MATT 13:40-43, 47-50; 24: 31; LUUK 17:28-35; 2 PIET 2:6-7).
Sadonkorjuun kolmannen eli viimeisen vaiheen aluksi tapahtuu siis viinikuurnan polkeminen. Raamatun mukaan Jumalan vihan viinikuurnassa joutuvat poljettaviksi ne pakanakansojen sotajou-kot, jotka (mahdollisesti viidennen ja kuudennen pasuunavitsauk-sen aikana) hyökkäävät Israeliin, valloittavat ja jakavat Luvatun maan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus itse saapuu sotimaan valloittajia vastaan ja kukistaa heidät. ILM 19:15 perusteella näyttää siltä, että tämän työn Hän saattaa päätökseen Karitsan hääseremonian jo alettua taivaassa ennen kuin on kokoonnuttu varsinaiselle hääaterialle 1000-vuotisessa valtakun-nassa.
Sitten minä näin Karitsan seisovan Siionin vuorella (ILM 14:1)
Niin enkeli heitti sirppinsä alas maahan, korjasi maan viini-köynnösten sadon ja heitti sen Jumalan vihan suureen viinikuurnaan. Viinikuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan stadionmitan päähän (ILM 14:19-20).
Lähettäkää sirppi, sillä sato on kypsynyt. Tulkaa tänne alas, vii-nikuurna on täynnä ja kuurnaaltaat pursuvat ylitse, sillä heidän pahuutensa on suuri. Meluavia joukkoja ratkaisu-laaksossa (JOOEL 4:13-14; JES 63:3-6).
Hänen (Jeesuksen) suustaan lähtee terävä miekka, jotta Hän löisi sillä kansoja. Hän paimentaa heitä rautaisella sauvalla ja polkee Jumalan, Kaikkivaltiaan, vihan kiivauden viini-kuurnan (ILM 19:15).
Mutta sinä päivänä Minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan (SAK 14:9). ... sillä he ovat jakaneet Minun maani (JOOEL 4:1-2).
Välittömästi viinikuurnan polkemisen jälkeen puhkeaa Jumalan viha ihmiskunnan pahuuden mitan täyttymisen vuoksi (ILM 15: 1,7). Ilmestyskirjan mukaan Hänen vihansa maljat vuotavat vit-saustuomioina Petoa palvelevien (16:2), pyhien verta vuodatta-neiden (16:6), syntejään katumattomien (16:9) sekä antikristillisen arvomaailman omaksuneiden ihmisten ylle (16:10-11,19).
Minä kuulin voimakkaan äänen temppelistä sanovan niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Ju-malan vihan maljaa maan päälle." (ILM 16:1)
Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalatto-muutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa (ROOM 1:18).
Israelilainen viininviljelijä ei poiminut kaikkia rypäleitä sadonkor-juun yhteydessä, vaan jätti myöhemmin kypsyvät hedelmät muu-kalaisille, orvoille ja leskille jälkikorjuuta varten (5 MOOS 24:21-22). Niiden kansojen tähteet, jotka selviävät Jumalan tuomioi-den läpi, tulevat myös korjatuiksi 1000-vuotiseen valtakuntaan (SAK 8:22; 14:16; JES 24:13-15).
Jumalan maan satokausi ei kuitenkaan päättynyt näin ankariin näkymiin: helteiden ja vaivan jälkeen israelilaiset pääsivät lepoon, viettämään Lehtimajanjuhlaa Herran kunniaksi (3 MOOS 23: 34):
Kun olette korjanneet maan sadon, viettäkää Herran juhlaa seitsemän päivää. Ottakaa ihania puiden hedelmiä, palmun-lehviä ja tuuheiden puiden oksia sekä pajuja purojen varsilta ja iloitkaa seitsemän päivää Herran, teidän Jumalanne, edessä. Tämä on teille ikuinen säädös polvesta polveen (3 MOOS 23:39-40).
Kauniina esikuvana Lehtimajanjuhla puhuu Herran omien perille pääsemisestä Jumalan valtakuntaan. Polvesta polveen tuhannen vuoden ajan tuon valtakunnan asukkaat tulevat viettämään suurta Lehtimajanjuhlaa Jumalan kunniaksi. Kaikki tämä on tullut mah-dolliseksi Jumalan käsittämättömän armon kautta, ja vain sen vuoksi, että satokauden ensimmäinen uutislyhde,
Jeesus Jumalan Poika uhrasi itsensä meidän puoles-tamme ja herätettiin kuolleista esikoisena kuolemaan nukkuneista (1 KOR 15:20-26; EFES 5:2).
Muut kuolleet eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta olivat kuluneet loppuun (ILM 20:5).
Älkää ihmetelkö tätä, sillä tulee hetki, jolloin kaikki, jotka ovat haudoissa, kuulevat Hänen (Jeesuksen) äänensä ja tulevat esiin: hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen mutta pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen (JOH 5: 28-29). On oleva ylösnousemus … sekä vanhurskaiden että vää-rintekijöiden (APT 24:15).